برنامه ریزی کارها با روش Todoist
در این پست قصد دارم تمامی چیزهایی را که برای سازماندهی کارهای خود در روز احتیاج دارید را به شما نشان دهد. این متد را من از یکی از الگوهای نرم افزار todoist الهام گرفتم. بریم با هم تمام مراحل این متد را ببینیم …
گام اول:وظایف را مشخص کنید!
اولین گام برای برنامهریزی این است که فهرستی از تمامی وظایفی را که قصد انجام آنها را دارید(به دلخواه یا به اجبار) تهیه کنید. برای اینکه سازماندهی بهتری در آینده داشته باشید بهتر است که این وظایف را در حوزههای مختلف زندگی خود دستهبندی کنید. این حوزهها بالاترین دستهبندی زندگی شما را تشکیل میدهند. به عبارت دیگر تمامی پروژهها و وظایف شما در یکی از این حوزهها قرار میگیرند. برای مثال فرض کنید که دانشجو هستید، بنابراین حوزه اصلی تحصیلات میشود و تمامی وظایفی که مربوط به تحصیلات هست، مثل نوشتن جزوه، شرکت در کلاس درس، تهیه گزارشکار آزمایشگاه در این حوزه قرار میگیرد. میتوانید این فهرست و دستهبندی را با استفاده از قلم و کاغذ یا با استفاده از نرمافزارهایی مثل todoist انجام دهید.
حوزهها را به عنوان پروژههای بزرگ و اصلیی در نظر بگیرید. برای مثال من یکی از پروژههایی که در نرم افزار خودم تعریف میکنم، پروژه «عادتها» است. کارهایی را که میخواهم به عنوان عادت خوب در خودم ایجاد کنم به این پروژه اضافه میکنم. پس از اینکه پروژههای اصلی را تعریف کردید، تمامی پروژههای دیگر، به عنوان پروژه فرعی است که باید در زیرمجموعه پروژه اصلی خود قرار بگیرد.
ذهن خود را از هر چیزی پاک کنید و تمامی کارهایی را که مربوط به پروژههاست به آنها اضافه کنید. اگر کارها سررسید یا ضرب العجل دارند به آنها اضافه کنید. اگر کاری دارای تکرار هست آنها را نیز مشخص کنید. برای مثال ارائه گزارش فصلی کاری است که در حوزه شغلی تعریف و به صورت فصلی تکرار میشود.
اگر قبلاً قرار ملاقات یا رویدادهایی تعیین کردهاید آنها را به فهرست خود اضافه کنید. اگر از نرم افزاری مثل Todoist استفاده میکنید میتوانید این کار را با استفاده از اتصال تقویم گوگل به todoist انجام دهید.
از صندوق ورودی استفاده کنید!
همه میدانیم که در طول روز، علاوه بر کارهای برنامهریزی شده ممکن است کارهایی دیگری ایجاد شوند. اگر آنها را جایی یادداشت نکنید که امکان فراموشی آنها وجود دارد؛ در صورت یادداشت و عدم برنامه ریزی آنها، شلوغی و بیبرنامگی ایجاد میکند. متدی که todoist برای این کارها پیشنهاد میدهد این است که آنها را به فهرستی به نام «صندوق ورودی» اضافه کنید تا بعداً در مورد آنها تصمیم گرفته شود.
به طور خلاصه:
- پروژههای اصلی زندگی خود را مشخص کنید.
- پروژههای فرعی را مشخص و آنها را در زیر پروژههای اصلی قرار دهید.
- تمامی وظایف را با تمامی چیزهایی که از آنها میدانید مثل ضربالعجل داشتن، تکراری بودن و … را به آنها اضافه کنید.
- کارهایی را که در طول روز ایجاد میشوند را به صندوق ورودی خود اضافه کنید.
گام دوم:برنامه ریزی روزانه
تا اینجای کار اهداف، پروژهها و فهرست وظایف مشخص شده است. در گام بعدی باید برنامهریزی روزانه را انجام دهید.
روز خود را برنامه ریزی کنید (15-25 دقیقه)
در ابتدای روز برنامه روزانه خود را بچینید. من معمولاً این کار را ساعت ۷ صبح انجام میدهم. آنها را عنوان عادتی برای خود ایجاد کنید. اگر ایجاد این عادت برای شما سخت است آنرا با یک وظیفه سادهتر و لذت بخش همراه کنید. به طور مثال تعیین کنید هر زمان صبحها را شروع کردید و مشغول خوردن چایی یا قهوه شدید، همزمان روز خود را نیز بچینید. اگر از برنامه todoist استفاده میکنید(یا برنامههای مشابه) نمای امروز خود را باز کنید تا همه وظایفی را که امروز دارید ببینید. هر کاری را که امروز باید انجام دهید(با توجه به سررسیدهایی که در مرحله قبل برای وظایف تعیین کردید) و یا قبلاً انجام ندادهاید و میخواهید امروز آنها را تکمیل کنید به فهرست امروز اضافه کنید.
وظایف خود را اولویت بندی کنید
وظایف خود را با استفاده از قانون 1-3-5 اولویت بندی کنید. با توجه به این قانون کارهای روزانه به این صورت اولویت بندی میشوند که:
1 کار بزرگ (2-4 ساعت) – این کار مهمترین کار شما در طول روز است که به آن اولویت ۱ داده میشود.
3 کار متوسط (30-45 دقیقه هر کدام) – این کارها را با اولویت 2 علامت گذاری کنید.
5 کار کوچک (هر کدام کمتر از 15 دقیقه) – این کارها را با اولویت 3 علامت گذاری کنید.
ممکن است تعداد کارهایی که در روز باید انجام دهید از این تعداد بیشتر باشد، آنها را برای اواخر هفته یا هفته آینده در نظر بگیرید تا در صورتی که طبق برنامهریزی پیش رفتید و اواخر هفته زمان اضافه داشتید روی کارهای جامانده وقت بگذارید.
به سطح Todoist Zero برسید
هر روز ابتدا روی Big Task خود کار کنید 💪. این از کتاب قورباغهات را قورت بده اثر برایان تریسی الهام گرفته شده است. از طرفی لیست وظایف روزانه شما در طول روز باید خالی شود که به آن Todoist Zero گفته میشود. برای اینکه به Todoist Zero برسید:
۱- نمای امروز خود را باز کنید
۲- اگر وظیفهای را کامل انجام نداده اید، و یا اینکه ناقص انجام دادهاید، آنها را تکمیل کنید.
۳- کارهایی را که نتوانستید آنها را طبق برنامهریزی روزانه تکمیل کنید، برای آخر هفته یا هفته بعد برنامه ریزی کنید.
مرور روزانه داشته باشید
در انتهای هر روز «مرور روزانه (15-25 دقیقه)» داشته باشید. این باعث میشود که بدانید آیا در مسیر هدف هستید؟ روز مفیدی داشتهاید یا نه؟ و همچنین برای برنامهریزی فردا به شما انگیزه میدهد. من این گام را معمولاً ۷ عصر به همراه گوش دادن به موسیقی انجام میدهم و علاوه بر اینکه امروزم را مرور میکنم برنامه روز آینده را نیز بررسی و چک میکنم. شاید نیاز نباشد کاری را فردا انجام دهم پس آن کار را از لیست فردا حذف خواهم کرد. شما هم امتحانش کنید!…
صندوق ورودی خود را پاک کنید
۱-نمای صندوق ورودی خود را باز کنید.
۲- هر کاری را که در صندوق ورودی خود جمع کرده اید به پروژه های مناسب منتقل کنید و سررسیدهای مربوطه را اضافه کنید.
برای چیزی که پیش رو دارید آماده شوید
نمای آینده را باز کنید تا ببینید فردا و بقیه هفته چه خبر است. وظایف را بین سررسیدها تقسیم کنید تا در صورت نیاز، برنامه خود را مجدداً متعادل کنید. و در نهایت کار را در محل کار ترک کنید و از عصر خود لذت ببرید!
گام سوم: برنامه ریزی هفتگی
علاوه بر اینکه برنامهریزی روزانه را انجام دهید برای اینکه بتوانید برنامه خود را متعادل نگه دارید باید برنامهریزی هفتگی هم داشته باشید. این کار را من معمولاً جمعهها سایت ۳ بعد از ظهر انجام میدهم.در این روز:
پروژه های خود را به روز کنید
هر یک از پروژه های خود را باز کنید و کارهایی را که دیگر مورد نیاز نیستند، تکمیل یا حذف کنید. هر کار جدیدی که به ذهنتان می رسد اضافه و سررسید مربوطه را به هر یک از کارها اضافه کنید.
برای هفته پیش رو برنامه ریزی کنید
تمام کارهایی را که قصد انجام آنها را دارید به آنها سررسید دوشنبه هفته آینده را دهید. سپس نمای آینده خود را باز کنید و کارها را از دوشنبه به روزهای دیگر بکشید و رها کنید تا برنامه خود را متعادل کنید. مطمئن شوید که بیش از 1 کار بزرگ در روز در نظر نگیرید – آن را با اولویت 1 علامت گذاری کنید.
سعی کردم در این مقاله از وبپای چگونگی برنامهریزی با استفاده از متد Todoist را به شما نشان دهم. من خودم چند هفتهای است که با این متد آشنا شدم و از آن استفاده میکنم. تقریباً همه چیز سازماندهی شده است پس به شما میگم که با استفاده از این متد آرام بخوابید و بدانید که برای هفته پیش رو همه چیز را سازماندهی کردهاید و آماده هستید 🙌
دیدگاهتان را بنویسید